ITB Berlin 2023 – a világ legnagyobb utazási kiállítása

ITB_Berlin

Még soha nem vártam annyira egy szakmai rendezvényt, mint a berlini turisztikai vásár 2023-as megrendezését. Ez a világ legnagyobb utazási seregszemléje, ahol minden év márciusának elején több ezer kiállító van jelen.

Korábban már háromszor részt vettem ezen az expón (2017, 2018 és 2019 tavaszán), majd a covid miatt az elmúlt három évben elmaradt a személyes találkozás. Ugyan volt helyette egy online konferencia, az azonban nem tudta igazán pótolni azt, ami a lényege ennek a konferenciának: a személyes kapcsolatépítést.

ITB_Berlin

Így hát szinte olyan izgalommal indultam a Berlin Messe hatalmas komplexuma felé március 7-e reggelén, mintha legalábbis egy rég várt randevúra igyekeznék. A metróból a bejárat felé hömpölygő tömeg egy ENSZ közgyűlésre emlékeztetett: a konferencia résztvevői 161 országból érkeztek.

ITB_Berlin

De itt véget is ér a párhuzam, mert nem fásult hivatalnokokat láttam magam körül, hanem izgatottan csivitelő, mosolygó emberkéket, várakozó tekintettel. Szinte tapintható volt a levegőben a tenni akarás, a lelkesedés, a viszontlátás öröme.

ITB_Berlin

De mi változott azóta, hogy utoljára láttuk egymást?

Szakmai és közönségnapok helyett csak B2B konferencia

Míg korábban a konferencia első két napja volt a szakmáé, majd a hétvégén kitárultak a kapuk a nagyközönség előtt (akárcsak a budapesti Utazás Kiállításon), ezúttal csak a szakmának szólt a rendezvény. A turisztikai szolgáltatók mellett kizárólag a sajtó képviselői léphettek be, utóbbiak kibővülve a bloggerekkel, influencerekkel. Jegyhez egy akkreditációs folyamat során lehetett jutni, ahol meghatározott szempontok szerint válogattak.

ITB_Berlin

Visszafogottabb standok

Minden bizonnyal összefügg a rendezvény szakmaibb jellegével, hogy ezúttal jóval visszafogottabbak voltak a standok és kevesebb volt a szórakoztató program. Néhány ország megjelenése már-már spártai volt, nem fektettek különösebb hangsúlyt arra, hogy magukhoz csalogassák a látogatókat. Páran például egy díszes országfeliraton kívül csak katonás rendben elhelyezett tárgyalóasztalokkal képviseltették magukat, különösen az észak-európaiak nem foglalkoztak a cicomával.

ITB_Berlin

No persze minden szerénység és puritánság eltűnt, amint beléptük az arab országokat bemutató csarnokokba, ahol a tárgyalásokat nem kényelmetlen székeken bonyolították kis fehér asztalka mellett, hanem puha párnákkal kényelmesebbé tett öblös fotelekben.

Kisebb kiállítótér, kevesebb résztvevő

A harmadik nap végére úgy elfáradtam mind fizikailag, mind szellemileg a folyamatos jövés-menésben és beszélgetésekben, hogy elképzelni nem tudom, hogy bírtam három éve az ennél is népesebb konferenciát. Idén 5.500 kiállító vett részt a rendezvényen, míg az covid előtti utolsó évben ez a szám 10.000 felett volt. A résztvevő országok száma 181-ről 161-re csökkent és nemcsak apró, alig ismert államok hiányoztak, de például Románia is. A vásárközpont mintegy egynegyede idén zárva tartott, míg korábban az összes kiállítócsarnok dugig volt. A méretekről még jó azt tudni, hogy összesen 27 csarnok van, de köztük több olyan, aminek van a, b és c része is, két szinten – alapterületet tekintve 190.000 m2-ről beszélünk. Teljesen normális, ha valaki 20-30 ezer lépést megy egy nap, úgyhogy az ITB egyben remek fitneszprogram.

ITB_Berlin

Szaúd-Arábia, a szupersztár

Mindhárom nap ide-oda cikáztam a kiállítók közt, és nyugodtan kijelenthetem, a legnagyobb érdeklődés a szaúdi stand iránt volt. Egyrészt ez volt messze a legizgalmasabban összerakva, de minden bizonnyal hozzájárult a fokozott érdeklődéshez, hogy végre bárki eljuthat ebbe az országba. Egyáltalán nem lepődtem meg utolsó nap, amikor kihirdették a legjobb kiállító díjakat: a „Best of the Best” fődíjat Szaúd-Arábia kapta.

A standot úgy rendezték be, ahogy magát az országot is elképzelem, azaz a tradíció és a modern technika izgalmas ötvözete valósult meg. Nem kispályáztak a dekorációval, hanem felhúztak egy komplett kis falut, legalábbis a csarnokuk egy része ősi házakat idéző válaszfalakkal volt szekciókra osztva.

ITB_Berlin

Ezek közt kedves szaúdi úriemberek kínálgattak kardamomos kávét, mintha legalábbis egy régi bazárban járnánk, de közben VR szemüvegen lehetett körbenézni olyan helyeken is, ahova nem muzulmánként az életben nem jutunk el (például Mekkában). A szóróanyaguk is nekik volt a legnagyvonalúbb, két fémből készült bőröndcímke már-már túlzásba vitt nagyságú bőrtokban.

ITB_Berlin

Fenntartható szempontok

Apropó, szóróajándékok. Nemcsak az ajándékok mennyisége csappant meg, de nagyon feltűnően a prospektusok mennyisége is. Ahhoz képest, hogy mennyire előtérbe kerültek a zöld szempontok és hogy kizárólag szakmai találkozóról volt szó, még így is soknak találtam egyes standokon az asztalokra kitett térképek, prospektusok halmait. De már csak a standok harmadánál-negyedénél volt így, máshol nemhogy szóróanyagok nem voltak, de már névjegykártyák se. Egyre inkább az volt a gyakorlat, hogy egyetlen névjegykártyát tettek csak ki, azt lehetett a érdeklődőknek lefotózni, illetve a modernebb megoldás a QR kódos megjelenítés volt.

A fenntarthatóság visszatérő téma volt az előadásokon, kerekasztal-beszélgetéseken is. A három nap során négy színpadon 400 előadó részvételével mintegy 200 ilyen rendezvényt tartottak, és ezek is hatalmas sikerrel zajlottak: az előadásokon 24.000 résztvevő fordult meg.

ITB_Berlin

Bár voltak természetesen büfék a konferencia helyszínén, egyáltalán nem kényszerítették a szomjas tömeget, hogy drágán vegye meg a vizet. Sőt, a mosdók ajtaján mindenütt matrica hirdette, hogy kiváló minőségű a csapvíz, és arra biztattak minket, fogyasszuk azt nyugodtan.

Legjobb marketing ötletek

Ha már a mosdónál tartunk, megemlítem a kedvenc marketing húzásomat – a díszvendég Grúzia a mosdók minden tükrén az országot népszerűsítő fotókat helyezett el, rajta önbizalmat erősítő idézetekkel. Szerintem nem volt olyan résztvevő a három nap alatt, aki ne ment volna el mosdóba és ha már ott volt, ne olvasta volna el ezeket a feliratokat. Így kell kitűnni a reklámzajból – bravó!

ITB_Berlin

A másik kedvencem a korai stand sétáló robotja volt. Bár már láttam korábban is hasonlót, ez a robot különösen „cuki” volt, mindig mosolyra derített. Elöl-hátul kis reklámok futottak a képernyőin, de tudott fotót készíteni és küldeni is.

ITB_Berlin

És a magyar stand?

A magyar stand miatt se kellett szégyenkeznünk, igazán szépen kialakították, mint ahogy eddig minden évben. A kiállításon nagy sláger volt a VR szemüveg, mellyel több országnál találkoztam, és nálunk is „körül lehetett nézni” ilyennel – ráadásul a többi országhoz képest jóval több nevezetességet járhattak az érdeklődők virtuálisan körbe.

ITB_Berlin

Szórakoztató programok

Ahogy említettem, viszonylag kevés szabadidős program volt, hiszen nem voltak közönségnapok és mindenki rendkívül be volt fogva a tárgyalóasztalok közül. Ezzel együtt azért akadt pár kedves esemény, mint például a teakóstolás a tajvani standon, saját illóolaj keverése thai hoszteszek segítségével, kávébemutató több közép-amerikai országnál vagy egy látványos táncműsor a maldívoknál.

ITB_Berlin

ITB_Berlin

A gasztronómiai felhozatal elég komoly volt, és itt nemcsak a helyszínen rendszeresen üzemelő büfékről beszélek. Meglehetősen sok standon volt sajtófogadás vagy más ilyen típusú rendezvény, ahol kóstolókat tartottak a jellegzetes ételekből. Nekem Grúzia sajtóebédjén volt szerencsém részt venni, és nem cáfoltak rá a „Végtelen vendégszeretet” mottójukra: igazi terülj-terülj asztalkámat varázsoltak a standon változatos finomságokból.

ITB_Berlin

Igazi örömünnep volt ez a rendezvény és tapintható volt a kirobbanó optimizmus a konferencia résztvevői közt. 2023-tól mindenki azt várja, hogy a turizmus rekordokat fog dönteni a gazdasági nehézségek ellenére is. Az elmúlt három év buktatói után óriási a kereslet az utazások iránt és a szolgáltatók láthatóan boldogan állnak a kihívások elé – itt most Berlinben egyszerre ünnepelt és üzletelt a szakma. Én pedig alig várom a jövő márciust, amikor újra találkozom az itteni partnereimmel, barátaimmal.

Még sok-sok német írás itt

Németország – régiók és látnivalók

Utószó

Hasznosak voltak a fentiek? Szívesen olvasol ilyen útleírásokat, tippeket? Ha igen, és nem lenne ellenedre valamivel viszonozni a blogba fektetett munkámat, könnyen megteheted úgy, hogy neked ne kerüljön semmibe! Ha itt a weblap jobb sávjában (mobilos verzióban a lap alján) levő booking.com kockában keresel szállást, azaz itt ütöd be, hova és mikor utaznál, a rendszer ugyanoda navigál, mintha közvetlenül írtad volna be az adatokat ezen a lapon. A szállás neked ugyanannyiba kerül majd, booking-on a genius kedvezményed is megmarad, de a rendszer érzékeli, hogy tőlem indult a foglalás, így kapok egy pici jutalékot. Minden nap több órát töltök gép előtt, hogy ilyen ingyenes tartalmat írjak nektek és nem állnak mögöttem szponzorok, azaz ez amolyan lelkes „közszolgálat”:-). A számodra költségmentes támogatásod nekem további utakat tesz lehetővé és ígérem, azokról is hasznos beszámolók készülnek majd!:-)