Fényképezőgép vs mobil – mikor mivel fotózok?

Fényképezőgép vagy mobil?

Nagyon gyakran érkezik az a kérdés ismerősöktől, olvasóktól, hogy mivel fotózok, segítsek gépet választani. Sőt, a dilemma először úgy merül fel, hogy egyáltalán a mobil mellett szükség van-e fényképezőgépre.

Úgyhogy gondoltam, összefoglalom nektek, melyik helyzetben mit használok, és ebből kiderül majd, mit gondolok. Nem az a valódi kérdés, hogy kamera VAGY mobil jobb a fotózásra, hanem egyértelműen legyen kéznél mindkettő, mert a valódi kérdés, MIKOR MELYIK a hasznosabb!

Tájképek

Egyértelműen a fényképezőgépet veszem elő, ha egy szép tájat látok, különösen, ha tiszta, derült az idő. Bár a mobil kis kijelzőjén minden kép tűéles, azért kinagyítva már látszik, hogy egy fényképezőgép által készített kép sokkal részletgazdagabb.

Chile_04_Tatio

Szintén a fényképezőgép mellett szól, hogy sokkal kreatívabbnak lehet lenni a beállítások segítségével. Exponálhatunk például hosszú idővel vízesést, hogy egy szép függönynek látszódjon a lezúduló víz vagy hosszú telefotó lencsével egy tájat, hogy „összenyomjuk” a perspektívát, közelebb hozzuk egymáshoz a hegyeket vagy épp a felhőkarcolókat.

Kint a természetben viszonylag ritkán kerül elő a mobil, de amikor amolyan szottyos, szürke idő van, akkor az győzedelmeskedik. A beépített színesebb-kontrasztosabb képalkotásnak hála, élettel telibb képeket tudok készíteni. Biztos a fényképezőgép fotóit is fel tudnám tuningolni, de én sajnálom az időt utólagos képszerkesztésekre, nincs is photoshopom, maximum egy mobil applikáció segítségével csiszolok kicsit a képeken.

Golán-fennsík

Belső terek

No, ez egy érdekes dilemma. Elméletileg gyenge fényviszonyok mellett verhetetlen a fényképezőgép, mert több információt rögzít. A gond az, hogy ezt utólag szerkeszteni kell, hogy insta-kompatibilis képek legyenek, nekem meg ehhez nincs ugye kedvem. Ezért mióta jó kamerás mobilom van, belső terekben egyértelműen a telefonhoz nyúlok. Így teszek a templomok, kastélyok belső fotózásain, vagy baráti összejöveteleken, koncerteken is. A mobil ezekben a helyzetekben azonnal olyan képeket készít, melyeket különösebb utómunka nélkül azonnal tudok használni.

Bodrogkeresztúr templom

Portré

Szabadtéri portrénál nem kérdés, hogy a fényképezőgép a nyerő, ott ugyanis a kreatív módozatokban beállítható a tág blende, vagyis szűk mélységélesség. Ezzel lehet elérni, hogy az arc (vagy akár csak a szem) éles legyen, a háttér pedig minél inkább elmosódott – így „ugrik ki” a képből a portré, amire kellemesebb ránézni. Egy emberábrázolásnál mindig zavaró ugyanis a háttér, különösen ha egy villanyoszlop nő ki valaki fejéből – egy rutintalan fotós ezt nem látja, amikor belenéz a gép keresőjébe, csak a modellre koncentrál.

Zárt térben a fényviszonyoktól függ, általában készítek mobillal és fényképezőgéppel is képeket, mert előre itt nem tudom, melyik lehet jobb.

Szelfi

A portré al-műfaja a szelfi, ami manapság az egyik legfontosabb fotóstéma, úgyhogy erre muszáj külön kitérni:-)

A mobil nagy előnye, hogy megfordítható a kamera, azaz lehet kvázi tükörként használni és látjuk magunkat a szelfi készítés közben.

Holt-tenger

Adná magát, hogy akkor azt mondjam, a szelfire mindig a mobil a jó, de ez nincs így, mert vannak kivételek. Ennek két oka is van.

Az egyik az, hogy a mobilom kamerájának időzítőjét legfeljebb 10 másodpercre tudom beállítani, és vannak helyzetek, amikor ez nem elég, hiszen előfordul, hogy jó távolra akarok menni, hogy kicsi legyek a képen. A másik pedig az, hogy az én mobilom egy kattintásra csak egyetlen képet készít el.

Tegyük fel, fel akarok mászni egy szikla tetejére és úgy készíteni egy képet. Lerakom a mobilt a földre egy állványra, de nem elég 10 másodperc, hogy felkapaszkodjak a csúcsra. Az egyetlen kattintás majd azt örökíti meg, hogy futok a szikla felé vagy épp ott félúton vagyok egy kitekert helyzetben.

Sokkal praktikusabb ilyenkor a fényképezőgépem, ahol beállíthatom, hogy 30 másodperc múlva kezdjen kattogni, ráadásul az 10 képet is készít majd. Ha úgy állítom be, hogy a képek közt 3-3 másodperc legyen, akkor sokkal több idővel gazdálkodhatok és több fotó is készül majd rólam. (Azt minden lány tudja, hogy egyetlen Instagramra kitett kép elkészítéséhez legalább 20-30 képet kell kattintatni, mert soha nem tetszünk magunknak:-)

Ezzel arra a nagyon sokszor feltett kérdésre is válaszoltam, hogy ki szokta készíteni a képeket rólam – az állványra rakott, időzítővel beállított kamera!:-)

Pest-Ko-hegy

Viszont ha már az Instagramnál és a szelfinél tartunk, kitérek arra az esetre is, amikor nem tudok állvánnyal és időzítővel fotózni, hanem kénytelen vagyok a kép elkészítésére megkérni valakit. Ez esetben mindig a mobilt adom át, mivel azzal nagyobb eséllyel tudnak jó képet készíteni az emberek, mint egy számukra ismeretlen fényképezőgéppel.

Porto látnivalók

Zoom

Bár a telefon is tud digitálisan zoom-olni, az nem ugyanaz, mint a fényképezőgépek valódi optikai zoom-ja. Egy szafarira feltétlenül érdemes egy fényképezőgépet és egy erős telefotó lencsét vinni, ha ugyanis a mobillal közelítünk rá az oroszlánra vagy a pingvinre, nagyon életlen lesz az eredmény. Itt a jó képekhez bizony komoly kamera kell.

Ant104_day17_Neko

Súly

Nem mindegy, hogy valaki levonul egy hétre a tengerpartra vagy körbeutazza hátizsákkal a világot – utóbbi esetben minden gramm számít a csomagban, így ez is szempont a fotózásnál. Bár ma már a MILC gépek igazán könnyűek, azért nem veszik fel a versenyt a mobiltelefonnal. A mobil az, ami amúgy is mindig nálam van, így sok olyan képet tudok kattintani, ami váratlanul kerül elém és nem készültem kamerával.

Nyíregyháza látnivalók

Kreatív módozatok

Mobillal nem kell semmi plusz tudás a fotózáshoz – elkattintod a képet és kész. Tulajdonképpen egy fényképezőgéppel is meg lehet ezt tenni, de itt azért van lehetőség kreatívan fotózni. Ehhez persze kellenek alapismeretek, de ezeket nem bonyolult megtanulni. Nagyjából azt kell észben tartani, hogy rendkívül leegyszerűsítve van ugyebár a blende (a nyílás nagysága, ahol bemegy a fény), az exponálási idő és a „film” érzékenysége (ami ugye már nem film:-). Ezzel a hárommal kell játszadozni: ha nagyobb a blende, elég kevesebb idő a képhez vagy ha megnöveljük az ISO-t, kevesebb fénynél is lehet fotózni, stb. Ha ott állok egy vízesés előtt, kipróbálhatom, hogy kattintok egy képet rövid idővel, akkor cseppenként látszódik majd a vízzuhatag vagy inkább hosszabb idővel készítek képet és egy „fátylat” kapok. Persze ha változatom az időt, akkor változtatni kell a másik két tényezőn, vagy a blendén vagy az ISO-n. Na, ezek azok a dolgok, melyeknél felsül a mobiltelefon.

Ilyen eset az is, amikor egy tájat nagyon kevés fénynél kell fotózni. Ekkor már olyan hosszú idő kell, hogy nem lehet kézből kitartani a kamerát, mert az beremeg, mobillal meg teljesen reménytelen lenne az ügy. Ilyenkor felteszem a fényképezőgépet egy állványra, beállítok egy hosszú időt és az szépen teszi a dolgát (ezek pont nem az én gépeim, csak a kollégákat fotóztam, de valahogy így:-)

Biztonság

Nem kérdés, hogy minden utazásra elviszem magammal a fényképezőgépet, de van, amikor az ott marad a hotelben. Az egyik ilyen eset, amikor nem akarom, hogy turistának nézzenek – mobillal helyiek is fényképeznek, azzal kevésbé tűnök fel. Ilyen hely lehet egy zsúfolt piac, ahol nem akarok kitűnni, vagy épp ha este mászkálok egy városban és csak egy nyakba akasztható kis szütyővel indulok el.

Tiraszpol

Azt hiszem, a fentiekből nyilvánvaló lett, hogy én nem teszem le a garasom egyik szerkentyű mellett sem – el nem tudom képzelni az utazásaimat anélkül, hogy ne vinném magammal a profi kamerával megáldott mobilt és a fényképezőgépet is. Ha valaki nem tud beruházni magasabb kategóriájú mobiltelefonba és egy jobb kamerába is, akkor a fentiek tükrében tudja eldönteni, melyik lehet a fontosabb neki!

Szeretném egyúttal megragadni az alkalmat, hogy köszönetet mondjak a támogatóimnak: a fényképezőgépemet az Olympus Mintabolt biztosította, míg a mobiltelefonomat a Yettel Hungary-tól kaptam. Nagyon megtisztelő és igen hálás vagyok, hogy mindkét céggel hosszú évek óta tartó, kiváló együttműködésem van.