Blogger backstage – Meg lehet ebből élni?!

Talán a leggyakoribb kérdés, amivel egy blogger szembesül: de mégis miből? Meg lehet ebből élni? Fizet valaki neked? Hogy lehet ennyi országba eljutni?

Nincs rá egyértelmű válasz vagy recept, úgyhogy legjobb jóindulattal is csak példákat tudok bemutatni, miképp oldják meg ezt a kollégák.

Azt egyértelműen leszögezhetjük, hogy míg külföldön simán meg lehet élni a blogból, nálunk nem  – amiből itthon meg lehet élni, az a blog által generált ismertség, melyet különböző módokon lehet kihasználni. Nagyon sok belföldi és külföldi bloggert ismerek, sokakat a legnagyobb „sztárok” közül is, de mindenkire az jellemző, hogy több lábon állnak.

Aktív munkával szerzett bevételek

Fizetett utazások

Mindenkinek az az álma, hogy jöjjön egy szponzor és adjon egy rakás pénzt arra, hogy oda utazzunk, ahova szeretnék. Sajnos így rögtön az elején ki kell ábrándítanom mindenkit, hogy ez nem így megy – még a legnagyobbaknál sem. Nagy piacokat (például USA, Németország, Franciaország, Kína) képviselő bloggereknél gyakran előfordul az, hogy egy-egy utazásra meghívják őket és nem csak mindent fizetnek, de jelentős fizetést is kapnak – ez azonban meghatározott keretek közt végzett kőkemény munka.  Az ilyen utak jellemzően csak pár naposak, az ügyfél által előírt útitervvel, és szerződésben van rögzítve, mik a feltételek (napi X darab social media post, blogbejegyzés, meghatározott számú és felbontású fotó vagy épp videó, stb.)

Magyarul publikáló és magyar piacon ismert bloggereknél ez nagyon ritkán fordul elő. Higgyétek el, egyáltalán nem leányálom ilyen feltételekkel utazni – amikor ha törik, ha szakad, ha zuhog az eső, ha beteg vagy, szuper képeket kell produkálni. A nemzetközi piacra betöréshez nem elég az, ha egy magyar blogger elkezd angolul írni. Azt is megnézik (google analitikából könnyen lekérhető), hogy mely országokból van a közönség zöme. Ha nem a nagy piacokról, akkor felejtős a történet. A napidíj 100-500 USD között mozog, de több milliós követővel rendelkező instagram sztárok akár csak egy darab fotóért is megkapják ennek többszörösét.

Szponzorált bejegyzések

A szponzorált bejegyzés egy olyan tartalom, amit egy megbízó rendel meg, és annak szövegezését többé-kevésbé rábízza a bloggerre.  Tegyük fel, van egy hitelkártya cég, akik reklámozni akarnak egy új terméket. A blogger ilyenkor kitalál egy kerettörténetet, amiben elhelyezi a kártyát, vagy akár elmegy egy rövid utazásra, és készít egy rakás fotót, melyeken a kártyával fizet. Sokáig csak illő volt az, hogy megfelelően jelölve legyen a bejegyzésnél, hogy az fizetett, ma már törvényi előírás. Ennél a bevételi formánál is nagy előnyben vannak az angolul publikáló kollégák – ők több száz, több ezer dollárt is megkereshetnek egy ilyen bejegyzéssel, nálunk erre rendkívül kevés példa van. Az ok ugyanaz: kisebb a piac.

Social media tanácsadás

Mivel sok blogger kikupálja magát weblapkészítésből és a social media különféle bugyraiból saját blogja érdekében, ezt a tudást aztán felhasználják arra, hogy ügyfeleknek is átadják. A leghatékonyabban turisztikai szervezeteket tudnak segíteni, több külföldi blogger ismerősöm dolgozik például együtt évek óta a Kirgiz turisztikai hivatallal, milyen szolgáltatásokat kínáljanak fel majd a leendő látogatóknak. Vannak olyan bloggerek is, akik cégeket segítenek abban, milyen más bloggereket hívjanak meg adott kampányokra, hiszen egy blogger látja át legjobban, mennyire valósak a kollégák számai.

Előadások

Számos bloggert hívnak turisztikai konferenciákra előadónak, de akár céges rendezvényekre is. Vannak ezen túl a saját szervezésű előadások is, erre már itthon is sok példa akad, tartottam én is pár vetítést az utazásaimról.

Könyvek

Nálunk már legalább féltucat blogger jelentett meg nyomtatott könyvet (köztük én is, a Világutazók kézikönyvét), de külföldön erre kevesebb példa akad. Ott nagy divatja van viszont az e-könyveknek, illetve a díjért letölthető pdf dokumentumoknak. Ezek egy része egy-egy országról, városról szól, más részük praktikus tanácsokat tartalmaz (repülőjegykeresés, házcsere, stb.), de nagyon sok olyan is van, amiket a kollégáknak írnak (hogyan kezdjünk bele a blogírásba, miképp legyen sok instagram követőnk, stb.)

Szabadúszó újságírás

Meglepően nagy az igény utazós tartalom gyártására, nem csak utazási magazinoknál, de egyre szélesebb területen. Egy utazási iroda, repjegyportál vagy épp autókölcsönző cég előszeretettel bérel fel bloggereket, hogy színes írásokkal tegyék érdekesebbé a weblapjukat vagy épp facebook hírfolyamukat. Ez sajnos egy rettentő gyengén fizetett terület, van viszont egy anyagiakban nem kifejezhető értéke: a presztízs. Gyakran látni példát arra, hogy elvisznek egy-egy bloggert drága utakra, mégpedig nem a saját blogja miatt, hanem mert szabadúszóként jelentős portálokra, magazinoknak ír.

Utazásszervezés

Az utazások finanszírozásának az is módja lehet, hogy társakat gyűjt a blogger, akik gyakorlatilag összeadják az ő útiköltségét, sőt, még egy kis nyereséget is zsebre tehet. Külföldi kollégák között ilyen a Wandering Earl vagy például WildJunket.

Céges kampányok

Bloggereket még számos módon foglalkoztathatnak cégek, csak néhány további példa: instagram takeover (a blogger saját képeit tölti fel a cég instagram felületére néhány napon át), nyereményjátékok lebonyolítása az olvasók körében, termékismertető a blogon, termékkicsomagolás egy youtube videón, image-kampányfilm készítés.

Passzív bevételek

A passzív bevételek olyanok, hogy „magától” termelődik a pénz, de ez persze csalóka, mert az elején egy rakás munkát kell beletenni, hogy később így legyen. Mondok erre is példákat.

Reklámok

A blogon ki lehet alakítani kisebb-nagyobb felületeket reklámoknak és leszerződni valamely céggel, amely azokat oda elhelyezi (például Adsense, Mediavine).  Ezek a cégek csak akkor tartják érdemesnek reklám céljára a blogot, ha azon megfelelő forgalom van. Úgyhogy mielőtt egyáltalán eszébe jutna bárkinek banner-helyeket építgetni, előbb egy stabil forgalmú blogot kell létrehozni. Ez az a jövedelem, amiből az angol nyelven blogoló kollégák vígan megélnek, mert már havi százezres oldalletöltésű blogokkal jelentős reklámbevételre tudnak szert tenni.

Affiliate links (jutalékok)

A bloggerek másik leggyakoribb passzív jövedelme a jutalékok rendszere. Leggyakrabban szálloda- és repülőjegy-foglaló rendszerekre mutató linkekkel találkozni. A blogger ajánl egy szállodát, és ha rákattintunk a hivatkozásra, az adott rendszer (például booking) észleli, honnan jött a forgalom és egy meghatározott százalékot a bevételből átutal a bloggernek. Az olvasónak ez nem probléma, legtöbbször nem is tud róla, és ami a lényeg, ő semmivel nem fizet többet. Ugyanígy gyakran látni olyat, hogy X márkájú túrabakancsom és Y márkájú sátram van, alatta amazon linkkel, és ugyanígy, az jutalékos rendszerben van. Nyilván ehhez is megfelelő forgalom kell és a linkek gondos elhelyezése plusz karbantartása. Bár az amazonos jutalékok sok külföldi kollégát vígan eltartanak, sajnos nálunk ez sem pálya, mert egyszerűen a hazai közönség nem használja bevásárlásra ezt a platformot.

Letölthető tanfolyamok

Az elején nagyon munkaigényes írott fejezetekből vagy épp rövid videókból álló tanfolyamot fejleszteni, de ha ügyesen meg van csinálva, az szépen termelhet sokáig jövedelmet. Lehet ez videókészítő tanfolyam, social media tanácsadás, bármi.

Ahogy az elején is említettem, a legtöbb blogger nem egyiket vagy másikat választja, hanem ezek kombinációját, hogy biztosabb legyen a jövedelme. A blog növekedése során természetesen változik is ezek súlya. Sokan reklámokkal, újságcikkekkel kezdik, aztán ahogy nő a blog, áttérnek a passzív jövedelmekre és a fizetett utakra.

Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, egész mások a lehetőségei egy amerikai és egy magyar bloggernek, hiszen szemmel látható nagyságrendű passzív jövedelem eléréséhez sok tízezer olvasó kell – és azt nyilván könnyebb elérni nagyobb országban.

Én egy kicsit kakukktojás vagyok ebből a szempontból, mert nekem viszonylag kevés jövedelmem származik a fentiekből – elsősorban újságcikkek írásából. Ennél valamivel jelentősebb az, hogy kiadok egy kis lakást, de a legnagyobb biztonságot a megtakarításaim adják. Ezt még az „előző életemben” gyűjtöttem össze, és részletesen írtam róla egy korábbi blogbejegyzésben (Üvegzseb). Ugyanakkor viszonylag sok barterügyeletem van, azaz blogmegjelenésért cserébe gyakran nem kell fizetnem repjegyekért, szállásokért, programokért – és ez jelentősen olcsóbbá teszi az utakat.

A fentiek alapján nem tudom azt tanácsolni nektek, hogy megélhetés céljából kezdjetek blogot írni. Egyrészt elég bizonytalan, hogy összejön, másrészt üvölt egy blogról, ha ez az elsődleges célja, és az nagyon izzadtságszagú.

De ha nagyon lelkesedtek valamiért, legyen az utazás, gasztronómia, vagy bármi, akkor szuper dolog a blogírás, már csak magunknak is. Később aztán vagy lesz belőle pénz, vagy nem – veszteni nem vesztetek vele, ha szívesen csináljátok, hajrá:-)

A sorozat három írása

Blogger backstage – Mit csinál egész nap egy blogger?

Blogger backstage – A hitelesség és a reklám

Blogger backstage – Meg lehet ebből élni?!